Tieteentekijät lausui esityksestä valtion talousarvioksi vuodelle 2025

Tieteentekijät lausui eduskunnan valtiovarainvaliokunnan sivistys- ja tiedejaoston pyynnöstä hallituksen esityksestä valtion talousarvioksi vuodelle 2025.

Lausuntopyynnön mukaisesti lausuntomme keskittyy korkeakoulutuksen sekä T&K-toiminnan näkymiin.

Hallituksen talousarvioesityksen mukaan korkeakoulutetun työvoiman määrää kasvatetaan ja korkeakoulutuksen saatavuutta parannetaan korkeakoulutuksen tarjontaa lisäämällä, läpäisyä parantamalla, koulutuksen kasautumista vähentämällä ja joustavia opiskelumahdollisuuksia kehittämällä. Tieteentekijät huomauttaa, että aloituspaikkojen ja tutkintojen määrän kasvattaminen korkeakouluissa edellyttää korkeakoulutuksen pysyvän perusrahoituksen kasvattamista sekä koko koulutusketjusta huolehtimista.

Tieteentekijät katsoo, että tavoite korkeakoulutettujen nuorten aikuisten määrän nostamisesta 50 prosenttiin ikäluokasta vuoteen 2030 mennessä edellyttää yli vaalikausien ulottuvaa suunnitelmaa koulutustason nostamiseen tähtäävistä toimenpiteistä.

On hyvä, että hallitus on päättänyt vaikeassa taloustilanteessa sitoutua T&K-toiminnan rahoituksen kasvattamiseen kansallisen tavoitteen mukaisesti, mutta toivomme, että rahoituksen kohdentumiseen kiinnitettäisiin vielä huomiota. T&K-panostuksia ei pidä tehdä tavalla, joka kaventaa tutkimuskenttää. Myös tutkimus, jolla ei ole välittömiä kaupallisia sovellutuksia, on tärkeää TKI-toiminnan vaikuttavuuden kannalta.

Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen T&K-rahoituksen vahvistaminen on välttämätöntä, jotta asetetut T&K-tavoitteet on mahdollista saavuttaa. Tämä voitaisiin tehdä osoittamalla lisärahoitusta yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen perusrahoitukseen ja kohdentamalla rahoitus T&K-toimintaan budjettikirjauksella.

Tieteentekijät muistuttaa, että T&K-rahoituksen vaikuttavuuden seurannassa on huomioitava, että tieteen vaikuttavuus syntyy pitkällä aikavälillä ja että innovaatiot rakentuvat vahvalle perustutkimukselle.

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2025