Suomessa olevia palestiinalaisia tutkijoita uhkaa pahimmassa tapauksessa karkotus maastamme hallituksen tekemien maahanmuuton tiukennusten vuoksi. Vetoamme hallitukseen, että se korjaa välittömästi tilanteen ja ilmaisee selkeästi tahtotilansa Maahanmuuttovirastolle, jotta Palestiinan passi voidaan jatkossakin rinnastaa kansalliseen matkustusasiakirjaan, kuten Ulkoministeriössä tehdään.
Hallituksen maahanmuuttoa koskevat lainsäädäntömuutokset alkavat näkyä mitä karuimmalla tavalla. Tiedossamme on tällä hetkellä useampi palestiinalainen tutkija, jotka ovat saapuneet laillisesti Suomeen tekemään tieteellistä tutkimusta ja hankkimaan korkeinta koulutusta, eli tohtorintutkintoa. Nyt heidän jatkonsa Suomessa on täysin avoin, sillä Maahanmuuttovirasto ei enää hyväksy Palestiinan passia henkilöllisyyden todentamiseksi.
Mikään ei palestiinalaisten omassa toiminnassa tai olosuhteissa ole muuttunut: he tekevät edelleen tohtorintutkintoa työsuhteessa suomalaiseen yliopistoon.
Uhkaavan tilanteen taustalla on hallituksen kiireellä ajama muutos ulkomaalaislakiin. Syyskuusta 2024 alkaen kansalaisuuden osoittamiseen ja tunnistautumiseen on vaadittu kansalaisuusvaltion myöntämä passi. Lainsäädäntömuutosta koskevalla lausuntokierroksella Maahanmuuttovirasto itse lausui Sisäministeriölle, että hallituksen esitys muuttaa aiemman lainsäädännön mukaista tunnistautumista: ”Asiakkaiden yhdenvertaisuuden riittävästä toteutumisesta on hyvä varmistua. On maita, joiden kansallisia passeja Suomi ei hyväksy. Voisiko muutos asettaa sellaisen maan kansalaisen liian eriarvoiseen asemaan.”
Ulkomaalaislain lopullinen muotoilu on kuitenkin johtanut tilanteeseen, jossa Maahanmuuttovirasto ei enää hyväksy henkilöllisyyden todentamiseen Palestiinan passia, toisin kuin se vielä elokuuhun 2024 asti on hyväksynyt. Tämä on nyt johtanut tilanteeseen, jossa jo Suomessa oleskelevat palestiinalaiset tutkijat, jotka ovat hakemassa jatkoa määräaikaiselle tutkijan oleskeluluvalleen, eivät pysty näin tekemään.
Tilanne on kyseenalainen monelta kannalta. Toisin kuin Maahanmuuttovirasto, Ulkoministeriö ei ole muuttanut käytänteitään ja edelleen rinnastaa palestiinalaishallinnon myöntämän passin kansalliseen matkustusasiakirjaan. Emeritusprofessori Kaarlo Tuori lausui Helsingin Sanomissa (1.9.2025): ”Ulkoministeriön kanta osoittaa, että uudistunutta lakia voi tulkita niin, että Palestiinan passi on siinä tarkoitettu kansallinen matkustusasiakirja. Tällaista tulkintaa pitää myös noudattaa lakia sovellettaessa. Tätä edellyttävät perusoikeutena vahvistettu yhdenvertaisuus ja lainsoveltajia sitova perusoikeusmyönteisen tulkinnan periaate.”
Hallitus katsoo, että se voi tehdä maahanmuuton tiukennuksia ilman, että se vaikuttaa niin sanottuun osaamisperusteiseen maahanmuuttoon. Tämä ei pidä paikkaansa. Hallitus ei pysty erottelemaan maahanmuuttajaryhmiä toisistaan etenkään, jos lainsäädännön muutos kohdennetaan kaikkia maahanmuuttajia koskevaan ulkomaalaislakiin.
Pidämme täysin kohtuuttomana, että Suomessa jo oleskelevat ja tänne laillisesti saapuneet kansainväliset osaajat on asetettu tilanteeseen, jossa heillä on jäämässä tutkimus ja tohtorintutkinto kesken hallituksen läpiviemän muutoksen takia. Kansainvälinen tilanne huomioiden on vastuutonta, että kyseessä ovat juuri palestiinalaiset, joiden kansaa omassa maassaan uhkaa useiden kansainvälisten tutkijoiden näkemyksen mukaan kansanmurha.
Keskeisiltä sidosryhmiltä ei ole pyydetty lausuntoa lakiluonnokseen
Lisäksi on huomioitava, että kyseessä oleva ulkomaalaislain lainsäädäntöprosessi on ollut hyvin arveluttava. Hallituksen esityksestä ei järjestetty julkista lausuntopalvelussa toteutettua lausuntokierrosta, vaan lausunto lähetettiin 37 vastaanottajalle suljettuna lausuntopyyntönä ja lausunnoille annettiin poikkeuksellisesti vain kolme viikkoa aikaa (Lausuntotiivistelmä VN/24628/2023). Pidämme outona, että esimerkiksi meille, kansainvälisiä tutkijoita edustavalle Tieteentekijöiden liitolle ei lähetetty asiasta lausuntopyyntöä, vaikka kyseessä oli luonnos hallituksen esitykseksi laeiksi ulkomaalaislain sekä tutkija- ja opiskelijalain muuttamisesta.
Kuten Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI omassa lausunnossaan totesi: ”Unifi pitää huolestuttavana, että keskeisiltä sidosryhmiltä, kuten korkeakoulutettujen edustajilta, ei ole pyydetty lausuntoa. Ehdotusta ei myöskään ole julkaistu Lausuntopalveluportaalissa, joten tieto siitä ei ole ollut helposti saatavilla. Lyhyt lausuntoaika yhdistettynä puutteelliseen lausuntojakeluun on omiaan heikentämään valmistelun laatua.”
Siirtolaisinstituutin lausunnossa todettiin: ”On ongelmallista, että näin suuria muutoksia jo myös Suomessa oleskelevien ihmisten asemaan sisältävä lakiesitys käsitellään kiireellä. Mitään perusteita aikataululle ja sille, miksi esitys tulisi käsitellä kevään 2024 aikana, ei ole esitetty. On myös riittämätöntä perustella nopeutettua lausuntokierrosta ja ns. kaistanvaihtoehdotusta Suomen itärajan tilanteella, koska on epäselvää kuinka moni sieltä tulijoista olisi tosiasiassa tulossa tänne ensisijaisesti töihin: suuri osa heistä tulee maista, joiden kansalaisille Suomi on viime vuosina myöntänyt kansainvälistä suojelua. Lausuntopyyntö olisi myös ollut syytä lähettää laajemmalle kohderyhmälle, mukaan lukien tutkimusorganisaatiot.”
On täysin kohtuutonta, että maahamme laillisesti tutkimusta tekemään tulleet palestiinalaiset ovat nyt hallituksen hätäisesti läpiviemien tiukennusten takia karkotusuhan alla. Vaikka edustamme tutkijoita niin ymmärrämme, että sama koskee myös muita ryhmiä, kuten opiskelijoita ja työn perusteella maahan tulleita.
Vetoamme myös hallitukseen, jotta se jatkossa varmistaisi huolellisen lainsäädäntöprosessin. Julkinen lausuntokierros on keskeinen osa demokraattisen yhteiskuntamme lainsäädäntöä. Pelkkä kuuleminen ei myöskään riitä, vaan asiantuntemukseen perustuvia näkemyksiä hallituksen esityksistä olisi myös aidosti huomioitava osana huolellista lainvalmistelua.
Toiminnanjohtaja Nina Hahtela
Tieteentekijöiden liitto